Prawo z kalendarzem w ręku – 22.09. Dzień bez samochodu
Dzisiejszy dzień obfitował będzie w proekologiczne kampanie, w tym do zachęcania kierowców do rezygnacji z poruszania się samochodem. Wiele miast w Polsce, a na przestrzeni lat ich liczba rośnie, bierze udział w akcji darmowego transportu publicznego. Do akcji przyłączają się również publiczni przewoźnicy kolejowi. Słyszy się także glosy, iż dzisiejszy dzień ma na celu ukazanie, iż korzystanie z transportu publicznego lub z innych środków transportu umożliwia odkrywanie miast w inny sposób, a także z pominięciem ulicznego hałasu i tłoku samochodowego.
Idee promujące zmniejszenie ilość spalin wytwarzanych przez samochody, odniosły skutek także w nowo planowanym przedsięwzięciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Bowiem w kolejnym roku kalendarzowym, planowane jest rozpoczęcie wydatkowania nawet w granicach do 300 mln złotych w ramach programu Mój rower elektryczny.
Celem programu jest zmniejszenie emisji spalin oraz zużycia paliw emisyjnych. Program ma na celu nie tylko dofinansowanie, a także rozwój dobrych praktyk transportowych oraz zdrowego trybu życia wśród uczestników ruchu poprzez wsparcie zakupu rowerów elektrycznych i wózków elektrycznych.
Założenia programu przewidują, iż dopłatę może dostać zarówno prywatna osoba fizyczna, ale także niektórzy przedsiębiorcy lub samorządy. Dotacje mają obejmować zakup nowych rowerów, ale tylko i wyłącznie elektrycznych, w tym także cargo i wózków rowerowych. Program ten ma być realizowany w latach od roku 2025 do roku 2029.
Chociaż w lipcu zakończyły się konsultacje społeczne w wyniku których mają zostać wprowadzone zmiany w zasadach programu, wstępne informacje stanowią, iż dotacja wyniesie do 50% kosztów zakupu, ale nie więcej niż:
- 5.000 złotych w przypadku rowerów elektrycznych;
- 9.000 złotych w przypadku elektrycznych rowerów cargo i wózków rowerowych.
Jak już wspomniano powyżej, o dofinansowanie będą mogły ubiegać się zarówno osoby fizyczne, jednostki samorządu terytorialnego oraz niektórzy przedsiębiorcy. Przy czym przedsiębiorcy należący do grona uprawnionych, będą musieli prowadzić działalność gospodarczą oznaczoną PKD:
- 49.41.Z – transport drogowy towarów;
- 53.10.Z – działalność pocztowa objęta obowiązkiem świadczenia usług powszechnych (operatora publicznego);
- 53.20.Z – pozostała działalność pocztowa i kurierska;
- 77.21.Z – wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego.
Poniżej przedstawiamy niektóre z warunków przyznawania dotacji zaznaczając jednocześnie, iż mogą one ulec zmianie do czasu rozpoczęcia programu:
- Zakupiony pojazd musi być nowy.
- Zakupiony pojazd musi być oznakowany w formie naklejki w okresie trwałości.
- Okres trwałości wynosi 2 lata liczony od daty zakupu pojazd.
- Dofinansowanie nie zostanie udzielone na pojazd sfinansowany z wykorzystaniem leasingu.
- Dofinansowanie nie zostanie udzielone na zakup elementów (wyposażenia), które stanowią wymaganą część pojazdu.
- Pojazd objęty dofinansowaniem musi zostać zarejestrowany na Policji oraz oznakowany specjalnym numerem umieszczonym na ramie pojazdu.
- Dofinansowanie będzie wypłacone tylko w formie refundacji po zakupie pojazdu.
- Wnioskodawcy mogą ubiegać się o dofinansowanie więcej niż jednego pojazdu.
Warunków przyznawania dotacji jest więcej, zaś przystąpienie do programu wymagało będzie szczegółowej analizy każdego z warunków oraz indywidualnej sytuacji wnioskodawcy, zaś wartym uwagi jest nadto fakt, iż nabywany pojazd musi spełniać szereg wymogów zarówno w zakresie trwałości i bezpieczeństwa, jak i oznakowania oraz wyposażenia.