Prawo z kalendarzem w ręku – 22.09. Dzień bez samochodu

Dzisiejszy dzień obfitował będzie w proekologiczne kampanie, w tym do zachęcania kierowców do rezygnacji z poruszania się samochodem. Wiele miast w Polsce, a na przestrzeni lat ich liczba rośnie, bierze udział w akcji darmowego transportu publicznego. Do akcji przyłączają się również publiczni przewoźnicy kolejowi. Słyszy się także glosy, iż dzisiejszy dzień ma na celu ukazanie, iż korzystanie z transportu publicznego lub z innych środków transportu umożliwia odkrywanie miast w inny sposób, a także z pominięciem ulicznego hałasu i tłoku samochodowego. 

Idee promujące zmniejszenie ilość spalin wytwarzanych przez samochody, odniosły skutek także w nowo planowanym przedsięwzięciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Bowiem w kolejnym roku kalendarzowym, planowane jest rozpoczęcie wydatkowania nawet w granicach do 300 mln złotych w ramach programu Mój rower elektryczny

Celem programu jest zmniejszenie emisji spalin oraz zużycia paliw emisyjnych. Program ma na celu nie tylko dofinansowanie, a także rozwój dobrych praktyk transportowych oraz zdrowego trybu życia wśród uczestników ruchu poprzez wsparcie zakupu rowerów elektrycznych i wózków elektrycznych.

Założenia programu przewidują, iż dopłatę może dostać zarówno prywatna osoba fizyczna, ale także niektórzy przedsiębiorcy lub samorządy. Dotacje mają obejmować zakup nowych rowerów, ale tylko i wyłącznie elektrycznych, w tym także cargo i wózków rowerowych. Program ten ma być realizowany w latach od roku 2025 do roku 2029. 

Chociaż w lipcu zakończyły się konsultacje społeczne w wyniku których mają zostać wprowadzone zmiany w zasadach programu, wstępne informacje stanowią, iż dotacja wyniesie do 50% kosztów zakupu, ale nie więcej niż:

  • 5.000 złotych w przypadku rowerów elektrycznych;
  • 9.000 złotych w przypadku elektrycznych rowerów cargo i wózków rowerowych.

Jak już wspomniano powyżej, o dofinansowanie będą mogły ubiegać się zarówno osoby fizyczne, jednostki samorządu terytorialnego oraz niektórzy przedsiębiorcy. Przy czym przedsiębiorcy należący do grona uprawnionych, będą musieli prowadzić działalność gospodarczą oznaczoną PKD: 

  • 49.41.Z – transport drogowy towarów;
  • 53.10.Z – działalność pocztowa objęta obowiązkiem świadczenia usług powszechnych (operatora publicznego);
  • 53.20.Z – pozostała działalność pocztowa i kurierska;
  • 77.21.Z – wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego.

Poniżej przedstawiamy niektóre z warunków przyznawania dotacji zaznaczając jednocześnie, iż mogą one ulec zmianie do czasu rozpoczęcia programu:

  1. Zakupiony pojazd musi być nowy.
  2. Zakupiony pojazd musi być oznakowany w formie naklejki w okresie trwałości. 
  3. Okres trwałości wynosi 2 lata liczony od daty zakupu pojazd.
  4. Dofinansowanie nie zostanie udzielone na pojazd sfinansowany z wykorzystaniem leasingu.
  5. Dofinansowanie nie zostanie udzielone na zakup elementów (wyposażenia), które stanowią wymaganą część pojazdu.
  6. Pojazd objęty dofinansowaniem musi zostać zarejestrowany na Policji oraz oznakowany specjalnym numerem umieszczonym na ramie pojazdu.
  7. Dofinansowanie będzie wypłacone tylko w formie refundacji po zakupie pojazdu.
  8. Wnioskodawcy mogą ubiegać się o dofinansowanie więcej niż jednego pojazdu.

Warunków przyznawania dotacji jest więcej, zaś przystąpienie do programu wymagało będzie szczegółowej analizy każdego z warunków oraz indywidualnej sytuacji wnioskodawcy, zaś wartym uwagi jest nadto fakt, iż nabywany pojazd musi spełniać szereg wymogów zarówno w zakresie trwałości i bezpieczeństwa, jak i oznakowania oraz wyposażenia. 

Z orzecznictwa: Sąd Najwyższy uwzględnił skargę nadzwyczajną od nakazu zapłaty, w którym osobie postronnej przypisano odpowiedzialność za zobowiązania spółki i stworzono tytuł do wszczęcia względem niej egzekucji

Sąd Najwyższy uwzględnił skargę nadzwyczajną od nakazu zapłaty, w którym osobie postronnej przypisano odpowiedzialność za zobowiązania spółki i stworzono tytuł do wszczęcia względem niej egzekucji 17 marca 2025 r. ​II NSNc 262/23 Sąd Najwyższy uwzględnił skargę...

czytaj dalej

Kursy i szkolenia AI

Adwokat Agnieszka Brodowicz uzyskał certyfikat  szkolenia „Wykorzystanie AI w pracy prawnika ze szczególnym uwzględnieniem analizy orzecznictwa”

czytaj dalej

Kursy i szkolenia

W dniu 24.03.3025 adwokat Agnieszka Brodowicz uzyskała certyfikat odbytego kursu : „Przyszłość funkcji finansowej i podatkowej przedsiębiorstwa w świecie AI”

czytaj dalej

Kiedy spółka zapłaci 10% CIT

Kiedy spółka zapłaci 10% CIT W świetle art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy CIT za przychody z praw autorskich uznaje się przychody uzyskane w związku z jakąkolwiek formą korzystania z praw autorskich, wyrok WSA w Poznaniu z 13 lutego 2025 r., sygn. I SA/Po 699/24...

czytaj dalej

CIT estoński – termin podpisu

CIT estoński - termin podpisu Brak podpisu pod sprawozdaniem w terminie pozbawia estońskiego CIT. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnił w interpretacji indywidualnej z 27 lutego 2025 r. o sygn. 0114-KDIP2-2.4010.63.2025.1.IN, że jeżeli sprawozdanie zostanie...

czytaj dalej

Prawo z kalendarzem w ręku – 19.02. Dzień Nauki Polskiej

Prawo z kalendarzem w ręku - 19.02. Dzień Nauki Polskiej Dzień Nauki a Nostryfikacja Dyplomów – Jak Uznawalność Wykształcenia Wpływa na Karierę Zawodową? Czy zdobycie dyplomu zagranicznej uczelni otwiera wszystkie drzwi na rynku pracy? W dobie globalizacji edukacji...

czytaj dalej